خرید خودرو داخلی؛ منفعت یا ضرر

کیفیت پایین خودروهای تولید داخل مسئله‌ای نیست که به تازگی مطرح شده باشد. حدود نیم قرن از آغاز خودروسازی در کشور می‌گذرد اما همچنان مصرف کنندگان از کیفیت پایین خودروهای داخلی ناراضی هستند، با این حال انتخابی جز خرید این خودروها را ندارند. عده‌ای هم معتقدند کیفیت خودروهای قدیمی به دلیل با کیفیت بودن قطعاتشان، بسیار بالاتر از خودروهای تولیدی جدید است. به همین دلیل  در بسیاری از موارد ترجیح می‌دهند خودرو‌های قدیمی‌تر را سوار شوند. در این مقاله قصد داریم به ریشه یابی علل کیفیت پایین خودروها  و ناراضی بودن کاربران از خودرو‌های تولید داخل بپردازیم.

نظر خودروسازان درباره کیفیت خودرو‌های داخلی چیست؟

آقای میر حسینی مدیر تضمین کیفیت تامین معاونت کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو در مصاحبه خود با ایسنا اظهار داشته است که خودروهای داخلی با این که انتظارات مشتری را چندان برآورده نمی‌کنند اما، از نظر کیفی در سطح خوب و خیلی خوب قرار دارند. به عقیده ایشان کیفیت یک خودرو فقط به کیفیت قطعات و عملکرد آن مربوط نمی‌شود. بلکه کیفیت هندلینگ، راه رفتن، امکانات و ظاهر خودرو و همچنین آپشن‌های آن را نیز شامل می‌شود. علاوه بر آن کیفیت جاده و نحوه‌ی رانندگی نیز بر روی خودرو تاثیر گذار است. بنابراین لزوما نمی‌توان خودرویی را که در تصادفات جاده‌ای نقش زیادی داشته، بی کیفیت دانست.

ورود چینی‌ها به عرصه خودروسازی ایران مقدمه‌ای بر کاهش کیفیت خودروهای داخلی

از زمان آغاز صنعت خودروسازی در ایران تا کنون، پیکان به عنوان یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل به شمار می‌رفت. این خودرو به دلیل کیفیت بالایی که داشت توانست سهم زیادی از بازارهای داخلی را به خود اختصاص دهد و پا به پای رقبای قدرتمند آلمانی و آمریکایی حرکت کند. اما در سال 84 تولید پیکان متوقف شد. خودروسازان باید گزینه‌ی دیگری را جایگزین پیکان می‌کردند. اما به دلیل دانش ناکافی، این امر محقق نشد. خودروسازان که نمی‌خواستند این بازار پر زرق و برق را به هیچ وجه از دست بدهند، تصمیم گرفتند که با ورود خودروهای خوش رنگ و لعاب چینی، بازار خودرو را در ایران گرم نگه دارند.

خودروهای چینی از همان ابتدا هم به عنوان نمادی از محصولات بی کیفیت شناخته می‌شدند. امکانات رفاهی مناسب و ظاهر خوش بر و رو باعث شد که چشم خریداران روی عیوب ماشین بسته بماند. همین موضوع دلیلی بود که بسیاری از ایرانیان بدون توجه به مسئله‌ی ایمنی و کیفی خودروهای چینی، به سمت این خودروها جذب شوند. خودروسازان هم با دیدن استقبال بی‌نظیر مردم رفته رفته همکاری خود را با شرکت‌های چینی کلید زدند. به این ترتیب در ساخت خودروهای تولید داخل نیز قطعات چینی به کار گرفته شد و به بی کیفیتی بیشتر ماشین‌های داخلی دامن زد. این روند تولیدی تا به امروز ادامه پیدا کرده و هیچ تلاشی برای بهبود آن انجام نشده است. به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که با وجود اینکه خودرو‌های چینی در صحنه رقابت‌های بین المللی حضور دارند، هیچ نامی از خودرو‌های ایرانی وجود ندارد.

به نظر خودرو سازان چرا خودرو باکیفیت خارجی تولید نمی‌شود؟

طبق مصاحبه مسئولان ایران خودرو با خبرگزاری ایسنا، گره کار تولید خودروهای نه چندان باکیفیت داخلی به دست دولت باز می‌شود. یعنی دولت باید مسئولیت پاسخگویی را به خودروسازان بسپارد و خود نیز در کنار مجلس نقش حاکمیتی و نظارتی را بر عهده بگیرد .به عبارت بهتر طبق نظر مسئولان خودروسازی کشور، دولت باید نقش حاکمیتی را پذیرفته و نقش شرکتی را به خودروسازان بسپارد. در این صورت اگر در زمان بروز مشکل خودروسازان ناچار به پاسخگویی به مجلس باشند، تلاش آن‌ها برای بالا بردن کیفیت بیشتر خواهد شد.

محدودیت‌های داخلی و خارجی

اگر خودروسازان بتوانند به راحتی با مهندسان خارجی از شرکت‌های مطرح خودروسازی در جهان تبادل اطلاعات کنند، بدون شک کیفیت خودرو داخلی نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. حتی با وجود رقبای قدرتمند جهانی، می‌توانند در سطح دنیا عرضه اندام کنند. این موضوع با نگاه به گذشته‌ی تاریخ خودروسازی در ایران اثبات شده است. اما متاسفانه مشکلات اقتصادی و تحریم‌هایی که از سوی کشورهای خارجی روی صنعت خودروسازی کشور اعمال شده است، امکان محقق شدن چنین آرزویی را غیر ممکن کرده است.

اثر تحریم‌ها به ویژه در دو سال اخیر باعث شد که دیگر خبری از همکاری خودروسازان مطرحی همچون پژو و رنو با ایران نباشد. بنابراین خودروسازان ناچار خواهند بود که تنها با تکیه بر دانسته‌ها و آموخته‌های خود در طی چند سال حضور شرکت‌های خودروسازی در ایران، چرخ صنعت خودروسازی را بچرخانند. از این روکاهش کیفی خودرو‌های داخلی اتفاق چندان دور از ذهنی نخواهد بود.

مشکلات دیگری نظیرکمبود نقدینگی و عدم به کار گیری ایده‌های نوین شرکت‌های دانش بنیان به دلیل نیاز به سرمایه گذاری بالا در این زمینه، باعث شده که این صنعت نتواند جانی دوباره بدست آورد و با پیوند علم و فناوری نوین در کالبد صنعت خودروسازی ایران، روحی تازه بگیرد.

بلاخره خودرو داخلی بخریم یا خودرو خارجی؟

خرید خودرو؛ به دلایل مختلف ازجمله نوسان در تولید و واردات خودرو، نرخ ارز و تورم، با تغییرات زیادی روبه‌رو می‌شود. همچنین به‌دلیل عدم اطلاع افراد از مشخصات فنی و شرایط بازار و غیرمنطقی بودن نرخ‌های اعلامی، افراد تمایل کمتری به خرید و فروش ماشین از خود نشان می‌دهند. ازسویی تجربه‌ی ما در تمام این سال‌ها نشان می‌دهد که 72% خودروهای کارکرده دارای حداقل یک مشکل فنی یا بدنه هستند؛ در چنین شرایطی نیاز به متخصصین خبره و مجرب احساس می‌شود تا علاوه‌بر راهنمایی در خرید خودرو دست دوم کارشناسی شده و مطمئن، در امر فروش خودرو کارکرده با قیمت واقعی نیز به ما کمک کنند. خودرو خارجی یا داخلی، بدون کارشناسی اهمیتی ندارد. در این مقاله می‌توانید 3 پیشنهاد عالی برای خرید خودرو باکیفیت و مناسب را بخوانید.

پاسخی بگذارید

Comment
Name*
Mail*
Website*